Szukasz szkolenia sprzedażowego lub biznesowego w Warszawie? Szkolenia edukacyjne!

WYRABIANIE NAWYKÓW CZ. II

Do dzieła zabierz się jeszcze dziś. Z każdym rokiem, miesiącem i dniem tracisz plastyczność młodości. Paradoksalnie mówiąc, brak właściwego nawyku jest też nawykiem, który wciąż się utrwala. Poza tym im więcej czasu upłynie między powzięciem decyzji, a jej wykonaniem, tym więcej „uleci” z niej energii, której wiele potrzeba właśnie na ten przysłowiowy pierwszy krok. Warto uświadomić sobie także i to, że aby jakaś stosunkowo łatwa praca wydała się przeraźliwie trudna, wystarczy odkładać ją na coraz później.

Prawidłowe początki. Każdy nauczyciel języków wie, że poprawienie utrwalonej złej wymowy jednego słowa wymaga tyle trudu, ile prawidłowe nauczenie paru nowych. Kto przez dłuższy czas pisał na maszynie „jednym palcem”, ‚ ten się wiele namęczy, nim opanuje metodę szybkiego pisania wszystkimi. Czuwanie nad prawidłowością początków utrudnia i przedłuża okres wstępny, ale opłaca się w najwyższym stopniu.

Stopniowanie trudności. Wszystkie funkcje psychiczne doskonalą się dzięki prawidłowym ćwiczeniom opartym na stopniowaniu trudności. Już dawno zauważono, że ucząc dziecko właściwego zachowania się przy stole – prostego siedzenia, niemówienia z pełnymi ustami, właściwego trzymania łyżki itd. – nie można wszystkich tych żądań stawiać jednocześnie, to bowiem oszałamia i zniechęca, wywołuje rozdrażnienie i upór. Tak samo z dorosłymi. Nie jest słuszne postanowienie: „Od jutra wszystkich przedmiotów będę się uczył na piątkę i wszystkich będę się uczył zgodnie z zasadami racjonalnego zapamiętywania”. Trzeba zaczynać od jednego, wytrenować nowy styl pracy na jednym przedmiocie i dopiero wtedy, stopniowo, rozszerzać go na inne. Praktyczne wskazówki tego rozdziału należy traktować jako uzupełnienie, ewentualnie zilustrowanie poprzednio opisanych zasad.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.